Thursday 3 September 2015

FRONT-END AND BACK-END

Dalam kejuruteraan perisian, istilah "akhir hadapan" dan "akhir belakang" adalah perbezaan yang merujuk kepada pemisahan kebimbangan antara lapisan persembahan dan masing-masing lapisan akses data.

Bahagian hadapan adalah satu antara muka antara pengguna dan akhir belakang. Depan dan hujung belakang boleh diagihkan antara satu atau lebih sistem.

Dalam seni bina perisian, mungkin ada banyak lapisan di antara perkakasan dan pengguna akhir. Setiap boleh diperkatakan sebagai mempunyai bahagian depan dan bahagian belakang. Hadapan adalah abstrak yang, memudahkan komponen asas dengan menyediakan antara muka mesra pengguna.

Dalam reka bentuk perisian, contohnya, seni bina model-view-controller menyediakan depan dan belakang berakhir untuk pangkalan data, pengguna dan komponen pemprosesan data. Pemisahan sistem perisian ke depan dan hujung belakang memudahkan pembangunan dan memisahkan penyelenggaraan. Satu peraturan ibu jari adalah bahawa hadapan (atau "pelanggan") pihak adalah mana-mana komponen dimanipulasi oleh pengguna. Pelayan-sampingan (atau "akhir belakang") kod tinggal pada pelayan. Kekeliruan ini timbul apabila seseorang itu perlu membuat suntingan depan untuk fail pelayan-sampingan. Kebanyakan pereka HTML, misalnya tidak perlu untuk berada di pelayan apabila mereka membangun HTML sebaliknya  jurutera pelayan-sampingan, mengikut definisi, tidak pernah pada apa-apa tetapi pelayan. Ia mengambil masa kedua untuk akhirnya membuat fungsi, laman web interaktif.

Untuk subsistem komputer utama, pengurus fail grafik adalah akhir hadapan untuk sistem fail komputer dan antara muka shell dengan sistem operasi. Bahagian hadapan muka pengguna dan akhirnya kembali melancarkan program sistem operasi sebagai tindak balas.

Menggunakan antara muka baris perintah (CLI) memerlukan pengambilalihan istilah khas dan hafalan arahan, jadi antara muka pengguna grafik (GUI) bertindak sebagai persekitaran desktop akhir hadapan sebaliknya. Dalam persekitaran Unix, ncurses adalah lebih mudah, akhir hadapan separuh grafik untuk CLI. Pada peringkat Unix CLI sendiri, paling bait aliran berorientasikan (iaitu, menggunakan stdin / stdout / stderr sebagai antara muka mereka) program bertindak sebagai penapis-berdiri sendiri program-program yang juga boleh berfungsi sebagai hujung depan dan belakang berakhir untuk program lain. (Mereka berfungsi dengan data paip antara mereka sendiri, kebanyakannya untuk pemprosesan teks; sebagai contoh: $ perkataan grep ~ pengguna / dir / infile | jenis | tee ~ pengguna / dir / outfile)

Dalam pengkomputeran rangkaian, bahagian depan boleh merujuk kepada mana-mana perkakasan yang mengoptimumkan atau melindungi trafik rangkaian. Ia dipanggil permohonan perkakasan depan kerana ia diletakkan di atas menghadap ke luar-akhir hadapan rangkaian atau sempadan. Trafik rangkaian melalui perkakasan depan sebelum memasuki rangkaian.

Dalam sistem pengurusan kandungan, terma bahagian depan dan akhir belakang boleh merujuk kepada pengguna akhir menghadapi pemandangan CMS dan pandangan pentadbiran masing-masing.

Dalam penyusun, bahagian hadapan menterjemahkan kod sumber pengaturcaraan komputer ke dalam perwakilan pertengahan, dan akhir kembali bekerja dengan perwakilan perantaraan untuk menghasilkan kod dalam bahasa output komputer. Hujung belakang biasanya mengoptimumkan untuk menghasilkan kod yang berjalan lebih cepat. Perbezaan di bahagian depan / belakang boleh memisahkan bahagian penghurai yang berurusan dengan kod sumber dan hujung belakang yang menjana kod dan mengoptimumkan. Sesetengah reka bentuk, seperti GCC, pilihan tawaran antara berbilang hujung depan (menghuraikan bahasa sumber yang berbeza) atau hujung belakang (menjana kod untuk pemproses sasaran yang berbeza).

Dalam sintesis pertuturan, bahagian hadapan merujuk kepada sebahagian daripada sistem sintesis yang menukarkan teks input ke dalam perwakilan fonetik simbolik, dan akhirnya kembali menukarkan perwakilan fonetik simbolik ke dalam bunyi yang sebenar.


Dalam konteks aplikasi WWW, orang tengah adalah perkhidmatan yang berfungsi serentak sebagai pelayan di hujung depan dan sebagai pelanggan di hujung belakang. 

No comments:

Post a Comment